Švajčiarsko 2014

Článok je úvodným dielom cestopisu, ktorý mi poskytla moja sestra Sandra, ktorá sa rozhodla popísať trip s manželok Erikom a podeliť sa s nami o zážitky, ktorých zažili za 20 dní neúrekom. Trip mal za cieľ francúszke Provensálsko, avšak prvé 3 dni strávili v krajine helvétskeho kríža.

Tento rok sme sa rozhodli spoznať kúsok Švajčiarska a Francúzska. Plne nabalení, vyzbrojení základnými frázami vo francúzštine sme vyrazili! O 17:00 sme si spravili našu prvú prestávku v čarovnom mestečku pod Alpami, v Salzburgu. Vytiahli sme bicykle, náš obľúbený dopravný prostriedok. Po cykloceste pri rieke Salzach sme prišli do starého mesta, ktoré je zapísané do UNESCA. Mesto je mekkou kultu Mozarta, ktorý na vás kuká z nekonečného množstva obchodíkov. Keďže nám začalo pršať, Salzburg sme si veľmi neužili, avšak zanechal v nás túžbu opäť sa sem niekedy vrátiť.  Sadáme do auta a pokračujeme ďalej cez Nemecko až do povysávanej švajčiarskej dedinky, kde ešte aj kravy pri napájadle stoja v rade, nazývanej Zuckenriet.

1Dóm sv.Ruperta na námestí Residenzplatz (Salzburg)

Na druhý deň po výdatných raňajkách, ktoré nám pripravil domáci, mimochodom všetko švajčiarske špeciality na tanieroch so švajčiarskym erbom, sadáme do auta a o 10:00 prichádzame do najväčšieho švajčiarskeho mesta Zurichu – Zu reich /príliš drahý/. Po pol hodine márneho hľadania bezplatného parkovania /ešte aj na benzínkach bol zákaz/ sme zaparkovali v parkovacom dome. Za 3 hodiny sme zaplatili 8F. Sadáme na bicykle a brázdime ulice mesta.

2V čase našej návštevy sa v  meste konali ME v atletike, mnohé disciplíny sa dali aj vyskúšať

Prešli sme sa po slávnej Bahnhofstrasse od hlavnej stanici až k jazeru. Je dlhá 1,4 km a nájdete tu hádam všetky svetové značky od Armaniho až po Zegna. Centrum je plné historických budov, ponúka viac ako 50 múzeí, 100 galérií. V tomto roku obsadilo 4. miesto najdrahšieho mesta Európy a 3.miesto v počte milionárov /žije tu až 27% milionárov/.

4Zurišské alpské ľadovcové jazero so svojou bahnitou, hnedou vodou
5Zurich – tepna bankovníctva

Poobede sme sa presunuli do Bernu, mestečka vzdialeného 2 hodiny od Zurichu. Parkujeme v obytnej štvrti, kde je parkovné na prvé 4 hodiny zadarmo. Privítal nás svieži vzduch, priezračná rieka Aara, stredoveké malebné centrum na kopci s krásnym výhľadom na okolitú krajinu, ktoré je súčasťou  svetového dedičstva Unesco. Priamo v meste je ohrada so živými medveďmi. Pridávame sa k početným cyklistom a užívame si krásy tohto mesta.

6Berno – mesto pre ľudí!

7Mestské kúpalisko v Berne

Popri rieke sme objavili mestské kúpalisko s bazénmi a vstupom zadarmo a s výhľadom na Radnicu Bundeshaus. Počas horúcich letných dní sa môžu ľudia schladiť aj priamo v rieke a opaľovať sa na drevených lehátkach. Najslávnejším monumentom Bernu je Zythlogge,  vytvorená medzi rokmi 1191-1256 a spolu s Londýnskym Big Benom patrí medzi najfamóznejšie hodiny na svete.  Každú plnú hodinu sa rozozvučia a figúrky z dreva zatancujú. Poznáte syr Emmental, čokoládu Tobleronne? Pochádzajú práve odtiaľto. Ceny sú švajčiarske, kopček zmrliny 3,50CHF, obed pre 1os cca 20CHF, káva 3CHF.

DSC_0145Orloj Zythlogee s tancujúcimi postavičkami zvierat

Večer prichádzame do francúzskej časti Švajčiarska, do dedinky Romanel sur Lausanne. Na nasledujúci deň máme naplánovanú cyklotúru do francúzskeho mestečka  Evian les Bains. Počasie sa tu neustále mení, ráno krásne svietilo slnko a o dve hodiny sa už zrážali mraky.

9Vinice Lavaux

Cestu popri jazere lemujú 30 km dlhé vinice Lavaux, ktoré sú právom v zozname UNESCO.  Po 15 km nám začína pršať. Za dažďa prichádzame do Vevey odkiaľ sme sa chceli vrátiť vlakom. Po zistení, že cena pre 2osoby s bicyklami je 50frankov za necelých 15 km nám zamrzol úsmev na tvári. Pobicyklovali sme charizmatické Vevey, kde postavili sochu komika Charlieho Chaplina, ktorý tam žil aj zomrel. Ak budete mať čas navštívte múzeum jedla Musée de l´Alimentation. Do neďalekého Montreux, známeho najmä sochou Freddieho Mercuryho sme žiaľ nedorazili.  Po 20 km špurte po kopcovitom teréne s protivetrom a ľadových lejakom, sme sa vrátili do Romanel sur Lausanne. Podvečer po vyschnutí sa vydávame do Lausanne. Starobylé mestečko s farebnými okenicami, ktoré ponúka nádherný výhľad na francúzsku stranu jazera posypanú vrchmi.

10Dominantou mesta je skvost gotiky, katedrála Notre Dame, vysvätená za prítomnosti pápeža

Olympijské múzeum /vstupné 18CHF /15eur/, študenti 12CHF /10eur/. Nachádzajú sa v ňom skvosty ako latka vo výške 245cm, ktorú zdolal Kubánec Javier Sotomayor, dodnes platný svetový rekord v skoku do výšky, či bronzová socha fenomenálneho československého vytrvalca Emila Zátopka.

Genéve – Ženeva, so 185 000 obyvateľmi je druhým najväčším mestom Švajčiarska. Symbolom mesta je fontána  del  Jet d´Eau – 140m. Prešli sme sa po promenáde, zablúdili sme do parku Jardin Botanique plnej kvitnúcich ruží.

11Ženevské jazero s charakteristickou fontánou

Keďže bola sobota, nevynechali sme miestny trh, kde sme si kúpili obed – kura so zemiakmi za 9CHF /7,5€/, ktoré sme zjedli priamo pri vode a vynikajúci syr Gruyére.  Mnohí domáci hovoria taliansky, čiže sme nemali problém dohovoriť sa.

12Švajčiari sú veľmi hrdí národ

13Záhrada Jardin Botanique v centre Ženevy

14Navštívili sme CERN, ktorý ponúka dve stále expozície zadarmo

15Výkladu som veľmi nerozumela, ale premietanie bolo efektné

Večer plný zážitkov opúšťame Švajčiarsko a presúvame sa plní očakávania do Francúzska, kde nás čaká slávne Chamonix, levanduľové Provence, kaňon Verdon a okázalé Cote D´azur…